Hoppa till sidans innehåll

Steg 2: Träna för grundläggande färdigheter


I steg 2 rekommenderas det att utövarna lär sig att röra sig mer effektivt, skaffa sig grundläggande rörelseförmåga och främja träning med inriktning mot rörlighet, balans och koordination samt  stimulerar till ökad rörelseförståelse. Även i detta steg ska det vara ett stort fokus på  att främja rörelseglädje.  

All form av verksamhet ska ske på ett säkert sätt samt i en välkomnande och rolig miljö. Helst ska utövarna prova på många olika (skridsko-)idrotter och aktiviteter för att utveckla sin fysiska förmåga. På banan ska utövarna instrueras i skridskoåkningen grundläggande och specifika färdigheter.

I steg 2 befinner sig utövaren i en tidig grundskoleålder och förhoppningsvis deltar hen i en varierad idrottsmiljö som är välstrukturerad, klubbaserad och där verksamheten fokuserar på rörelseglädje. 

Träningen och verksamheten bör nyttja hela idrottsytan oavsett om det är på is eller golv alternativt asfalt. Här kan förslagsvis utövaren träna på olika moment i varierande hinderbanor och öva på att ta fart, svänga, riktningsförändringar, balansövningar, ta sig både över och under hinder samt starta och stopppa. 

Förslagsvis kan man som förening introducera olika längd på skenor samt storlek på hjul. Det är inte nödvändigt att utövaren enbart ska åka på skridskor som är specifikt för respektive idrott. Viktigt är att utövaren successivt bygger upp trygghet och känner sig bekväm med sin utrustning. För Roller derby är det mer naturligt att utövaren redan från början startar på quads.

Att tänka på:

  • Utövaren bör engageras i skridskoåkning och rörelsekvalitéer som glida, stanna, svänga och vända. Detta  är fundamentala färdigheter som behöver tränas mycket i denna fas. 
  • Upplägget för utövarna bör fokusera på skridskoåkningens grundläggande tekniska grundstenar och rörelseglädje. Viktigt att inte låta barnen förberedas för tävlingsmomentet för tidigt.
  • Lek och roliga tävlingar bör främjas för att dels stärka utövarens rörlighet, balans, koordination, rumsorientering och rytm. I detta steg är möjligheten god till utveckling av motoriska färdigheter.
  • Uppvärmning utanför banan ska uppmuntras för att stärka utvecklingen av fysiska färdigheter och grundläggande rörelseförmåga.
  • För att bemästra olika skridskoövningar kräver det en stor grad av upprepning. 
  • Ju fler tränare och medhjälpare desto bättre - individuell återkoppling kommer avsevärt att påskynda utvecklingen hos utövaren.
  • Utveckling av självförtroende och koncentration är ett centralt område. Viktigt att skapa en positiv attityd hos utövaren samt att utövarna lär sig samverka på ett positivt sätt i gruppen.

Övningsbank till tips på övningar (video)

Skridskomärken kopplat till Steg 2: Tusenfotingen Grön och Röd 

Läs mer om följande steg i Fundamentet:

Steg 1: Lära sig det första skäret

Steg 3: Lära sig att träna

Till Långsiktiga utvecklingsplanen

Uppdaterad: 28 FEB 2019 10:49 Skribent: Mattias Hadders
Epost: Adressen Gömd


langsiktigutvecklingsplan




Postadress:
Svenska Skridskoförbundet
Idrottens Hus, Box 11016
100 61 Stockholm

Besöksadress:
Skansbrogatan 7
118 60 Stockholm

Kontakt:
Tel: +4686996100
Fax: +4686996184
E-post: This is a mailto link

Se all info

SISU

Svenskidrott