Hoppa till sidans innehåll

Steg 3: Lära sig att träna


 

Att lära sig att träna är det viktigaste steget för att utveckla idrottens specifika färdigheter (teknik). Många barn kan börja utveckla en preferens för en viss idrott, men för hela idrottsutvecklingen ska utövaren engagera sig i ett brett utbud av aktiviteter och bör fortsätta att vara aktiv inom två till tre andra idrotter under hela året. Att fokusera på en enda idrott är inte att rekommendera. 

Deltagarna är nu i en grundskoleålder och behöver delta i en mängd olika välstrukturerade och klubbaserade verksamheter som fokuserar på utveckling av skridskoteknik. Inlärningsmiljön ska vara rolig och utmanande. 

 

Utövarna inom hastighet och short track börjar nu att välja mer vilken typ av skenor dom vill åka på, men böruppmuntras att öva på grundläggande teknik på flera olika typer av skridskor. Det bör uppmuntras att även träna på olika banor som exempelvis short track, 250 banor, 333, 400 meters banor, men även naturis bör uppmuntras i trygga  omgivningar. Att åka mycket skridsko i olika former där man tränar på olika färdighet skall uppmuntras och det är viktigt att låta de aktivas kreativitet var med i utformningen av träningen. 

 

Tävlingar bör vara en regelbunden del av planeringen och bör stärka upp behovet av att utveckla olika färdigheter snarare än att fokusera på traditionella tävlingsformat. Tävlingar försiggår främst på lokal och distriktsnivå i form av informella klubbtävlingar och formella distriktstävlingar. Mindre tävlingar och formella tävlingar kan med fördel ha en kombination av färdighetsbaserade moment men även introduktion till mer traditionella tävlingar dock i lagformat. Tävlingarna ska också stimulera till en introduktion till uthållighet.

 

För Roller derby är det som tidigare nämnt vanligt att man börjar på quads redan från början och på så sätt även fortsätter med detta, men givetvis positivt att testa olika typer av skridskor som inlines och även skenor.

 

I startskedet av Att lära sig att träna

I detta skede är det en bra fas att börja med skridskoåkning och här finns det ett stort utrymmet för utveckling. Det är i denna fas där många framgångsrika skridskoåkare tog upp idrotten. Utövare som har lärt sig att åka skridskor genom att använda sig av skridskorörelser från inlines, hockey, bandy eller konståkningsskridskor med dess tekniska element kommer snabbt kunna utveckla skridskosportens färdigheter och utveckla tekniska egenskaper. För alla utövare är det viktigt att ta sig tid att lära sig rätt skridskoteknik även om de har styrkan för att åka snabbt.

 

I slutet av Att lära sig att träna

I slutet av detta skede påbörjas pubertetsfasen. Det är ett enkelt sätt att märka av början av puberteten och den snabba tillväxten som den medför.Under åren från cirka 6 års ålder tills början av puberteten växer barnet med en  konstant hastighet och vanligtvis mellan 5-6 centimeter per år. Om värdet ökar vet du att barnet är i början av ungdomsåren och att puberteten inte är långt borta. Att mäta och notera barnets längd var tredje månad från cirka åtta års ålder och framåt ger en ännu mer rättvisande bild. Genom att hålla reda på den här informationen, kommer det att bli lättare att bestämma vilket upplägg och tävlingar som är lämpliga för varje utövare. Genom puberteten kan det variera mellan utövare i samma "kronologiska ålder" upp till omkring fem års skillnad i fråga om utvecklingsålder.

 

I denna period tränar man koordinativa och tekniska färdigheter som lägger grunden för utövarens skridskofärdigheter. Tävlingar och tävlingsformatet bör bygga upp under och stärka utvecklingen av olika färdigheter. Här kan tävlingsmoment som stimulerar till märkestagning vara en central del i utvecklingen. Man bör tävla i det som man tränar på. 

 

Att tänka på:

  • Att lära sig att träna och dess olika utvecklingsstadium utgörs av ”Window of opportunities” där man ser att bland annat koordinativa färdigheter tränas bäst och det på så sätt är viktigt att nyttja dessa olika faser/utvecklingssteg.
  • Inriktningen ska vara att utveckla färdigheter inom skridskoåkning och teknik samt förbättra alla grundläggande rörelseförmågor. Fokus bör ligga på att åka mycket skridsko med få och enkla instruktioner. 
  • Organiseringen av träningen handlar om att facilitera övningar och utmaningar som gör att de aktiva får en bred rörelseerfarenhet som dom sedan utvecklar. 
  • Arbeta med flexibilitet och utveckla uthållighet genom lek eller stafetter.
  • Hjärnan är nästan utvecklad till en vuxen persons storlek och har en stor förmåga att lära sig att utveckla olika övningar.
  • Barn som går in, senare än sina jämnåriga, i puberteten har en fördel när det gäller koordinativa färdigheter (motoriska färdigheter), eftersom denna fas varar längre för dem, även om det innebär att det inte går lika snabbt på kort sikt.
  • Genom denna ålder har barn utvecklat tydliga idéer och tankar om vilka idrotter som de vill utöva och känna sig framgångsrika i. Fortsatt viktigt att uppmuntra till att vara aktiv i flera idrotter och utföra allsidiga idrottsrörelser där man jobbar med en bredd av rörelseförståelse.

Läs och ta del av mer information:

Övningsbank till tips på övningar (video)

Skridskomärken kopplat till Steg 1: Tusenfotingen GrönRöd och Blå

Läs mer om följande steg i Fundamentet:

Steg 1: Lära sig det första skäret

Steg 2: Träna för grundläggande färdigheter

Till Långsiktiga utvecklingsplanen

Uppdaterad: 28 FEB 2019 12:56 Skribent: Mattias Hadders
Epost: Adressen Gömd


langsiktigutvecklingsplan




Postadress:
Svenska Skridskoförbundet
Idrottens Hus, Box 11016
100 61 Stockholm

Besöksadress:
Skansbrogatan 7
118 60 Stockholm

Kontakt:
Tel: +4686996100
Fax: +4686996184
E-post: This is a mailto link

Se all info

SISU

Svenskidrott