Hoppa till sidans innehåll

Steg 5: Lära sig att tävla


Att lära sig att tävla är ett utvecklingsstadium där utövaren börjar engagera sig mer på att prestera på en högre nivå. Betoning på förberedelser inför tävling blir allt viktigare och får ett större utrymme. Utövaren kommer att träna för att stärka hens tekniska och taktiska förmåga samt fortsätta att bygga upp sina fysiska kapaciteter. I detta steg är alla fysiska kapaciteter helt träningsbara.

 

Utövaren i detta steg går nu på gymnasiet och det är nu som utövaren väljer att prioritera sin idrott på en högre nivå. Utövaren måste åta sig stora volymer och högintensiv träning under hela året. Det är inte alla utövare som når denna nivå i sin utveckling och väljer kanskedärför att fortsätta med sin idrott på en lägre nivå eller verka inom ramen för aktiva hela livet.

 

I detta steg finns en ökad betoning på tävlingar & matcher, men det är fortfarande mycket viktigt att utvecklingen sker inom de fysiska kapaciteterna eftersom det handlar om att optimera utövarens motor. Det bör understrykas att alla mål i detta steg måste uppnås innan målen för steget ”Träna för att tävla" kan börja. Det är också viktigt att utövaren får en förståelse i ämnen som berör kostens betydelse för prestationen, idrottspsykologi, återhämtningsmetoder, skadeförebyggande och skadehantering. 

 

I detta steg är mer formella tävlingar mer framträdande och det omfattar både tävlingar nationellt som internationellt. 

 

Taktisk utveckling är en viktig fas under detta skede och ett antal av de tävlingar (träningstävlingar och formella tävlingar) som utövaren deltar i, ska ges möjlighet att träna, lära sig och experimentera med olika taktiker.

 

Att tänka på:

  • Utövare som nått steget Att lära sig att tävla bör inte jämföras med genomsnittet av utövare som deltar i andra idrotter. Dessa utövare kännetecknas avenstark vilja och stor potential och har valt en elitväg, vilket innebär en väg som många andra utövare inte väljer. Utövarna är nu på den nivån att de deltar på tävlingar som gör det möjligt att kvala in till nationella och internationella tävlingar  samt har en möjlighet att deltaga i eventuella träningsgrupper på distriktsnivå eller förbundsnivå (till ex Unga Blågult eller utvecklingssatsningar)
  • I denna fas har de flesta av utövarna nu valt inriktning mot vilken idrott de vill satsa på. Det är samtidigt viktigt att uppmuntra utövarna och träna och testa på andra idrotter och även uppmuntra tävlande på alla distanser (hastighet/inlines/short track). 
  • Utövaren behöver nu en bra kombination av året-runt träning, högintensiv träning, enskilda träningspass och specifik träning för att vara redo att gå vidare till nästa steg i utvecklingen.
  • Utövaren lär sig att utföra tekniska och taktiska färdigheter under olika tävlingslika pass i träningen. Just nu fyller de på sin verktygslåda med verktyg för att vara redo för tävlingssammanhanget.
  • Det läggs nu en större vikt vid att tävla vid större tävlingar, både nationellt och internationellt.
  • Utövaren måste nu sträva efter att leverera resultat i både träning och tävling.
  • Tränaren ska konsekvent använda sig en periodisering i träningen för att uppnå optimal prestation.
  • Tränaren och utövaren måste planera för kombinationen mellan mindre träning och formtoppning, samt finna utrymme för en ökad träningsvolym.
  • En minskad träningsvolym innebär en minskning av både intensitet och volym och ska ge förutsättningar tillen formtopp mot större tävlingar.

Rekommenderade dokument:

Träningsdokumenatation:

Tidigare steg och nästa steg i LUP:en

Steg 4: Träna för att träna

Steg 6: Träna för att tävla

Aktiv hela livet

Uppdaterad: 27 FEB 2019 21:33 Skribent: Mattias Hadders
Epost: Adressen Gömd


langsiktigutvecklingsplan




Postadress:
Svenska Skridskoförbundet
Idrottens Hus, Box 11016
100 61 Stockholm

Besöksadress:
Skansbrogatan 7
118 60 Stockholm

Kontakt:
Tel: +4686996100
Fax: +4686996184
E-post: This is a mailto link

Se all info

SISU

Svenskidrott