Hoppa till sidans innehåll

Steg 6: Träna för att tävla


Steget Träna för att tävla är ett utvecklingsstadium som bygger vidare på Att lära sig att tävla. Utövaren har tagit steget och befinner sig på den högpresterande vägen. Betoningen ligger nu på förberedelser inför tävling och träningsprogrammet blir nu allt mer individuellt. Utövaren ska fortsätta att träna för att stärka deras tekniska och taktiska förmåga samt bygga vidare deras fysiska kapaciteter. 

 

Utövarna i detta steg är nu i slutfasen av sin gymnasieutbildning alternativt studerar vid högskola eller universitet. I vissa undantag kan utövaren utöva sin idrott på en professionell nivå med ett personligt stöd från Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) och personliga sponsorer. I allmänhet kan man tillhöra en utvecklingssatsning som till ex Unga Blågult och Blågult. Utövarna har nu åtagit sig en stor volym av träning, mer högintensiv träning under hela året och som följs mer noggrant av tränare och resurspersoner. 

 

Endast en del av de utövarna som gick in i steget "Att lära sig att tävla" kommer vidare in i detta steget, eftersom det är det steget där utövaren definitivt måste engagera sig på den högpresterande nivån. Det är dock möjligt för utövare att stanna kvar i steget "Att lära sig att tävla" för att fortsätta med att utveckla volym och intensitet för att vid ett senare tillfälle ta steget vidare till ”Att träna för att tävla”. 

 

Ett annat alternativ är att ta steget in till ”Aktiv hela livet” där tävlingsmomentet inte nödvändigtvis har lika stort fokus. Även om man kliver in i aktiv hela livet eller stannar kvar på nivån under kan även här tävlingarna vara en viktig del av utövarens inriktning, men krav på prestation och utveckling behöver inte vara lika stort (nationella tävlingar och mästerskap). 

 

Det bör noteras att alla målen i ”Att lära sig att tävla" bör uppnås innan målen för "Träna för att tävla" kan påbörjas. Det fortsatta kunskapsarbetet och förståelsen kring områdena kost, idrottspsykologi, återhämtning, skadeförebyggande och skadehantering är viktigt att arbeta vidare med, och det rekommenderas att ta hjälp från resurspersoner inom de olika områdena. Resurspersoner kan finnas via Svenska Skridskoförbundet, Sveriges Olympiska Kommitté och Riksidrottsförbundet samt via lokala föreningars nätverk alternativt via RIG, RIU och NIU. 

 

I årsplaneringen är tävlingar av större karaktär på både nationell och internationell nivå mer framträdande. Det ska tydligt framgå en periodiseringen mellan träning, tävling och återhämtning. Valet av tävlingar bestäms i dialog mellan den aktive och tränaren, och det är viktigt att finna en lämplig balans mellan att få tävlingserfarenhet och att garantera tillräckligt med tid för träning. 

 

För juniorer inom hastighet och short track kommer fokus att ligga på internationella tävlingar som junior och neo-senior världscup tävlingar, Europa Cup eller motsvarande samt Junior-VM och tävlingar som ligger till grund för kvalificering till mästerskapet. För åkare som inte når de högsta internationella tävlingarna ska fokuset ligga på nationella mästerskapen och mindre internationella tävlingar. 

Idrottare kan visa på en speciell potential och har nu valt en elitinriktad väg. Utövarna eftersträvar att kvalificera sig till internationell tävlingar.

 

Att tänka på:

  • Utövarna behöver en varierad träning året runt med balans mellan specifik och generella färdigheter. Inriktningen  i träning skall vara kopplat till intensitetsstyrning och fokus på vald idrott, samt att det bör finnas individuellt upplägg för varje utövare. Viktigt att man behärskar detta steg innan man kan gå vidare till nästa steg
  • Utövarna lär sig att utföra tekniska och taktiska färdigheter under olika tävlingslika moment under träning. 
  • Inför större internationella tävlingar är det av stor vikt att man i samband med träningen gör så noggranna tävlingsförberedelse som möjligt. Den aktiva skall känna sig trygg och väl förberedd när den kommer till den aktuella tävlingen
  • Fortsätta att anpassa och förbättra utövarnas individuella träningsprogram, återhämtningsprogram, psykologisk förberedelse  samt taktiska och teknisk utveckling.
  • Betona utövarnas enskilda förberedelser som berör varje utövares individuella styrkor och svagheter.
  • Utövaren måste sträva efter att leverera bra resultat i både träning och tävling. 
  • Tränare ska konsekvent använda sig en periodiseringsmodell i träningen för att de aktiva skall kunna nå sin fulla potential.
  • Tränare och utövaren måste planera för kombinationen mellan mindre träning och formtoppning, samt finna utrymme för en ökad träningsvolym.
  • Dokumentation av träning och utveckling är fortsatt en central del i den aktives utveckling. 
  • Inför större tävlingar/turneringar minskar träningens intensitet samt volym som skall ge förutsättningar till en formtoppning och att varje utövare når sin maximala potential vid tillfället.

Rekommenderade dokument:

Träningsdokumenatation:

Tidigare steg och nästa steg i LUP:en

Steg 5: Lära sig att tävla

Steg 7: Lära sig att vinna

Aktiv hela livet

Uppdaterad: 27 FEB 2019 21:33 Skribent: Mattias Hadders
Epost: Adressen Gömd


langsiktigutvecklingsplan




Postadress:
Svenska Skridskoförbundet
Idrottens Hus, Box 11016
100 61 Stockholm

Besöksadress:
Skansbrogatan 7
118 60 Stockholm

Kontakt:
Tel: +4686996100
Fax: +4686996184
E-post: This is a mailto link

Se all info

 

SISU

Svenskidrott