Hoppa till sidans innehåll

Skridskokompassen

24 MAJ 2017 14:26
Ett verktyg för att se din fysiska kapacitet som skridskoåkare. För att utvecklas som skridskoåkare har SSF sedan ett tag tillbaks tagit fram en långsiktig utvecklingsplan (LUP-en) som ett stöd till föreningar och distrikt.
  • Skapad: 24 MAJ 2017 14:26

Kompassen bygger på flera steg i utvecklingen mot att nå sina mål som aktiv inom Svenska skridskoförbundet. Det kan vara på vägen mot en elitkarriär eller ett livslångt idrottande.

I utvecklingen som skridskoåkare så är det ett flertal färdigheter som behöver utvecklas som till exempel fysiska, mentala, tekniska eller taktiska färdigheter. I arbete med att levandegöra LUP-en kommer här en första del och denna är kopplat till de fysiska färdigheterna.

Till detta introduceras nu ett särskilt skridskokompass, där man kan testa ett antal fysiska färdigheter och få en ögonblicksbild över hur jag ligger till i den fysiska utvecklingen. Testerna är enkla fält tester som kan göras var som helst i landet utan större krav på utrustning, men med krav på hur man genomför dessa tester. Övningarna är till stor del även tester som även genomförs av SSF’s elitaktiva och det finns riktvärden för aktiva i åldern 13 år till senior får såväl tjejer som killar. Riktvärden bygger på statistik från åkare (internationella åkare) som presterar på en hög internationell nivå i respektive ålderskategori främst från hastighetsåkning och short track.

Detta är verktyg som föreningar och distrikt uppmuntras att använda sig av framöver och som man även uppmuntras att skicka in till idrottskoordinator för att samla på en databas. Det är bara att börja öva på övningarna och kontakt idrottskoordinator Bent Erik Brenden för att få tillgång till och hjälp kring materialet. Vill man ha hjälp med att genomföra testerna under en träning eller ett läger så finns det godkända testledare som man kan hyra hos SSF. Kontakt Bent Erik Brenden för vidare hjälp.

Övningarna är: Dips, Chins, Benhävningar, Brutalbänk, 3000m löpning (s), 40m fast start (s), Stående längd (m), 3-steg från stillastående (m), Hopp över ribba (fallhopp) (m), Stå - huk - armer ryggen, Knäböj med pinne ö/ huvudet, Ettbensböj m/benet framför, Häcksitt 90 grader, Hamstring, Tomas testet - höftböjer

Skridskokompassen är ett steg mot att skaffa sig data kring sin egen träning och sina utvecklingsbehov. Det är viktigt att veta saker om sin egen träningsstatus för att kunna utvecklas och detta är ett lite hjälpmedel på vägen.

 

Skribent: Sofia Larsson
Epost: Adressen Gömd


langsiktigutvecklingsplan


Postadress:
Svenska Skridskoförbundet
Idrottens Hus, Box 11016
100 61 Stockholm

Besöksadress:
Skansbrogatan 7
118 60 Stockholm

Kontakt:
Tel: +4686996100
Fax: +4686996184
E-post: This is a mailto link

Se all info

   Klicka på respektive logga





SISU