Hoppa till sidans innehåll

Tips och trix

03 APR 2020 14:46
Tidigare i veckan kom FHM med lite nya riktlinjer för idrottsrörelsen, vi har samlat lite tips på utomhusträning för de som känner att de behöver
  • Skapad: 03 APR 2020 14:46

I de nya riktlinjerna rekommenderas bla att träning ska ske utomhus och att vi ska begränsa resor till och från aktiviteter. Skridskoförbundet rekommenderar att vi fortsätter att träna men i grupper där vi kan följa de rekommendationer som finns och där vi minimerar resandet.

Utomhusträning (barmark/off-skate) går utmärkt att utföra på en öppen yta lite varsomhelst. Inlines/rullskridskor funkar ju också att köra nu när cykelbanor och andra ytor har sopats. Betongytor för konstfrusna ytor bör också funka att köra på nu, men kolla gärna med kommunen först så det är okej att köra. Hör av er till kansliet om ni behöver support i dialog med kommun. 

På vår SolidSport-kanal (SweSkateTV) hittar du olika övningar som passar bra för mindre barn, övningarna kan utföras med valfria rullskridskor/inlines på fötterna. Kanske vill föreningen köpa hem Skridskomärken till sina barn/ungdomar, isåfall hittar du info om dessa här. 

Flera idrottsföreningar har också skapat olika aktivitetsbanor eller rörelsebanor, kolla tex in  brottarföreningen Arboga Atletklubb på facebook. Via Tränarpasset kan ni också hitta tips på sätt att tänka kring olika typer av träning, i det här inlägget finns info om Lek med rörelseförståelse. Passa också på att anmäla dig till Tränarpassets nyhetsbrev om du inte redan gjort det. 

Håll ögonen öppna på måndag för ett inlägg med tips på övningar som passar alla våra idrotter och som kan utföras utomhus utan skridskor på fötterna...

I de allmänna råden från FHM understryks vikten av att hålla avstånd mellan varandra, att alla är noggranna med sin handhygien och att personer med sjukdomssymtom stannar hemma.

Råd i punktform från Folkhälsomyndigheten idag:

  • Undvika närkontakt mellan idrottsutövare
  • Om möjligt hålla träningar och andra idrottsaktiviteter utomhus
  • Skjuta upp matcher, tävlingar och cuper
  • Begränsa antalet åskådare och undvika trängsel
  • Undvika onödiga resor i samband med idrottsutövande
Skribent: Sofia Isaksen
Epost: This is a mailto link


langsiktigutvecklingsplan


Postadress:
Svenska Skridskoförbundet
Idrottens Hus, Box 11016
100 61 Stockholm

Besöksadress:
Skansbrogatan 7
118 60 Stockholm

Kontakt:
Tel: +4686996100
Fax: +4686996184
E-post: This is a mailto link

Se all info

   Klicka på respektive logga





SISU