Hoppa till sidans innehåll

Utomhusträning - Tema Koordination

08 APR 2020 07:57
Vi fortsätter med att tipsa om olika former av utomhusträning. Idag är temat Koordinationsträning.
  • Skapad: 08 APR 2020 07:57

För att kunna prestera i en idrott behöver du kunna kontrollera din kropp, eller styra din kropp för att kunna utföra de rörelser du behöver utföra. För detta krävs en effektiv motorisk kontroll; att teknik, balans och koordination fungerar korrekt och att det finns ett samspel mellan de olika fysiska förmågorna. De flesta rörelser vi utför sker i flera leder samtidigt, och med hjälp av ett flertal muskler som samarbetar och utvecklar kraft. För att musklerna ska kunna arbeta och utföra rörelser har det centrala nervsystemet en avgörande roll, både för att signalera till varje enskild muskel att aktiveras, men också för att koordinera de olika musklernas aktivitet med varandra för att kunna utföra exakt den rörelse som önskas.

Koordination innebär kontroll över olika rörelser, ett samspel mellan kroppens nervsystem och muskulatur. Förmågan att kunna samordna olika rörelser i förhållande till varandra, till omgivningen och till situationen är viktigt i såväl vardagslivet som inom idrotten. Genom att utföra övningar och rörelser som utmanar koordinationsförmågan kan hjärnans förmåga att styra samarbetet mellan den muskulatur och de nerver som involveras i rörelsen förbättras.

Förmågan att röra sig på ständigt nya och mer avancerade sätt är självklart viktigt inom alla idrottsgrenar.  En tidig specialisering eller ensidig träning inom ett visst område ger en mycket god koordination inom det specifika området men andra rörelsemönster blir då snabbt lidande. Koordinationsförmågan, särskilt i de öppna mer komplexa idrotterna, kan med fördel tränas högt upp i åldrarna för att den aktive lättare ska möta alla de nya kraven den ställs inför. 

Koordinationsträningens mål är att stimulera de koordinativa egenskaperna systematiskt för att skapa en bra grund för all inlärning och utförande av rörelser. Det som alltid utvecklar de koordinativa egenskaperna är allt det ovana i en övning. Behärskar en utövare redan en övning har den mist sin koordinativa utmaning. Här är det upp till dig som ledare att hitta på nya utmaningar för de aktiva när du upptäcker att de behärskar övningen. Exempel där de koordinativa egenskaperna tränas är när du tränar din balansförmåga, rytmkänsla, reaktionsförmåga och rumsorientering.

På fredag publicerar vi nästa tema: Rörlighetsträning

Skribent: Mattias Hadders
Epost: Adressen Gömd


langsiktigutvecklingsplan


Postadress:
Svenska Skridskoförbundet
Idrottens Hus, Box 11016
100 61 Stockholm

Besöksadress:
Skansbrogatan 7
118 60 Stockholm

Kontakt:
Tel: +4686996100
Fax: +4686996184
E-post: This is a mailto link

Se all info

   Klicka på respektive logga





SISU